2. nap: VIII. 19. hétfő
Barcarozsnyó – Törcsvár – Câmpulung –
Curtea de Argeş – Albeşti Pământeni
Háromnegyed nyolckor indultunk el a
kempingből. A sátor sajnos elég vizesen lett elcsomagolva. Keresztültekertünk
a városon, a csendes utcákból még vissza-visszanéztünk a várra. Itt még
szépen megmaradt a tipikus szász építészeti stílus az egybeépült utcafrontú,
élénk színű, vakolatdíszes házakkal (fotó). A városból kiérve egy hosszú
egyenes szakaszon tekertünk a pusztában Törcsvár felé. Egyre jobban
kirajzolódott előttünk a Királykő hegység masszív mészkővonulata, még ha csak
homályosan is (fotó). Igaz, innen valahogy nem tűnt olyan kopárnak és monumentálisnak,
mint pl. tavaly az Olt-völgy felől nézve. Valószínűleg csak a nyugati oldal
az, ami igazán látványos. Törcsvárra érve természetesen megnéztük a
híres kastélyt. Kívülről (fotó). Itt is nagy kirakodóvásár volt, éppen akkor
pakolták ki a sok drakulás cuccot. Érdekes ez a bazár, ami itt kialakult.
Ugyebár III. Vlad Draculea havasalföldi fejedelem volt, aki kegyetlen kivégzéseiről vált hírhedtté
(ezért is kapta a bájos Karóbahúzó Vlad becenevet). Az eredeti Drakula könyv
szerzője róla mintázhatta a főhősét. Az viszont biztos, hogy Törcsvár
sosem volt az ő kastélya. Segesváron, fent a várban szintén dívik a Drakula-kultusz,
viszont ott sokkal visszafogottabban adják elő. Pedig ott tényleg
jogos, mivel valóban Segesváron született, még szobra is van a főtéren.
Körbenéztünk, de végül nem vettünk semmilyen szuvenírt, csak kaját egy boltban,
és mentünk tovább a Törcsvári-hágó felé. Kellemes kis emelkedő ez, nem
túl meredek, és jó a kilátás a környező völgyekre, illetve a Királykő
keleti oldalára (fotó).
Itt mindenhol szépen kaszált rétek vannak kerítésekkel elválasztva, engem leginkább Ausztriára
vagy Szlovéniára emlékeztetett ez a rész. A hágó teteje 1290 méteren van, tábla persze nem
jelezte. Egy kiépített útszéli pihenőnél aztán rögtön kijózanodtunk, hogy
mégiscsak Romániában vagyunk, mivel tiszta szemét volt minden. Végül itt
ebédeltünk, és közben kiteregettük száradni a sátrat. Lefelé már nem volt
olyan szép a táj, mivel kaszált rétek helyett csak szemetes legelők voltak
(fotó). Lejjebb érve, az országút közepén találtunk egy csomag kaját, nyilván
„leesett a kamionról”, de tényleg. Bontatlan zacskós chips, keksz és banán
volt benne. Utóbbit helyben el is fogyasztottam, ne vesszen már kárba az
értékes gyarmatáru, ha már idáig elhozták Nicaraguából! Lefelé volt még
egy-két hangulatos üdülőfalu fafaragásokkal díszített házakkal, végül kisebb
emelkedők után leértünk Rucărba. Itt érdekes volt végignézni, ahogyan
a falu főutcáján a kamionok előzik a lovas szekeret. A globalizált
kereskedelem modern, kőolajfüggő monstrumai szinte leszorították a több száz
éve létező helyi, fenntartható modellt. Ilyet se nagyon látni már Romániától
nyugatra, de úgy látszik itt mindkét forma életképes. Ezután már nagyjából síkon haladtunk, majd
jött egy térképen nem is jelölt hágócska (910 m), ami után legurultunk Câmpulungba.
Ez már egy komolyabb város, ahol éppen útba esett egy LIDL, így bevásároltunk. Aztán zúztunk kifelé elég
jó átlagot nyomva, majd a főútról jobbra lekanyarodva a következő, 38 km-re lévő város, Curtea
de Argeş felé vettük az irányt. Az út egyből emelkedni kezdett. Ez az Argyasi-Elő-Kárpátok
című dombvidék egy elég durva szakasz volt. Mivel itt a Kárpátokból
eredő összes kis folyó észak–déli irányban folyik, mi viszont nyugat felé
mentünk, így minden völgyön pont merőlegesen keresztbe keltünk át. Vagyis az
egész egy irdatlan nagy
hullámvasút lett. De ez még hagyján. Az eleje tök kopár volt, semmi árnyék, semmi felhő az égen,
34-36 fok. Később végeláthatatlan, extenzív szilvaültetvények között tekertünk. Néhol láttuk is,
amint éppen kaszálják a fák alját kézzel, és gyűjtik a szénát hatalmas nagy
boglyákba. Vadkempingezésre pl. tök jó helyek lennének ezek, de nekünk túl
korán volt még. Az út amúgy extra gáz volt, nagyrészt betonlapokból állt,
amiknek a kátyúit persze aszfalttal tömködték be. Ezen lefelé alig lehetett
normálisan gurulni, rohadt idegesítő volt állandóan fékezgetni (fotó). Az 5. vagy 6.
domb megmászása után én már nem is számoltam tovább őket. Egyébként ezt
hallottam/olvastam már több biciklitúrázótól is, hogy jobban szeretik a
hosszú, de egyenletesen meredek emelkedőt, mint a sok rövid dombot egymás
után. Valóban, bármilyen félelmetesnek is tűnik pl. egy nagy alpesi hágó, ott
legalább lehet tudni előre, hogy milyen magas és kábé hány km hosszú lesz.
Ezeket a nevesincs, egymás utáni kis meredek buckákat viszont nem jelzik a
térképek. Hiába mászok meg egyet, utána pillanatok alatt
legurulok róla, aztán kezdhetem újra, és újra, és újra, és nem látszik a vége. Szerintem ez
az, ami pszichikailag kikészíti az embert. Ja, és a kedvenc KRESZ-tábla-kombinációnk
ez volt: „Egyenetlen úttest”, alatta „2 km”. A poén pedig, hogy 2
kilométerenként újra ki volt téve ugyanez a tábla (fotó). Nagyon trükkösek ezek
a román útépítők, meg kell hagyni. A meredekségre 8%-okat jeleztek, de az
órám csak 5-6%-okat mért. Később aztán megjavult az út, és végre begurultunk Curtea
de Argeşbe, ahol egy helyi magazin mixtben hideg üdcsiket vételeztünk,
mert már nagyon kivoltunk ettől az eszelős szívatástól. Az eredeti terv
szerint a Vidraru-tóig mentünk volna fölfelé az Argyas folyó mentén,
ami még 23 km enyhe emelkedőt jelentett. 6:50-kor azonban úgy döntöttünk,
hogy inkább lekanyarodunk a főútról egy kis maszek kempingbe, mert
feljebb már nem jelzett többet egyikünk térképe se.
Igaz, így maradt még kb. 1 óránk sötétedésig, de legalább volt egy biztos táborhelyünk. Ahol
minő meglepetés szilvafák alatt sátrazhattunk, és még főzni is tudtunk (ismét tésztát), és ma
is 20 lejt fizettünk (csak most fejenként). Zoli meginterjúvolta a mellettünk
sátrazó lengyel motorosokat, de mint kiderült, ők is csak következő nap mennek
majd a Transzfogarasi útra. Illetve beszámoltak róla, hogy aznap tették meg a
Transalpina hágóútat, ami „veri bjutiful” volt. Kollégám 2 sörtől
felbátorodva még egy helyi figurát is megkérdezett, hogy a Vidraru-tónak
melyik oldalán érdemesebb végigmenni (fotó). Mondjuk, az konkrétan nem derült
ki, hogy a tó nyugati oldalán vezető út aszfaltos-e. Végül is ezen a napon távban
és szintben sem tekertünk annyit, mint az elsőn, de mégis fárasztóbbnak tűnt
az árnyék nélküli meleg és a sok lélekölő fel-le miatt…
Táv: 125,9 km, szint: 1785 m,
nettó idő: 7 óra 50 perc.
következő
|