1. nap: VII. 26. hétfő

Graz – Köflach – Gaberl – Judenburg – St. Georgen: 115 km

 

Szentgotthárdig vonattal mentünk. Innen 8:58-kor indult tovább a vonatunk Grazba, ahová fél 11 körül érkeztünk. A kerékpárszállító kocsi úgy nézett ki, mint egy biciklibolt (fotó). Deore- és XT-cuccokkal szerelt Merida Crosswayek, Scottok meg egyéb érdekes gépek. A jegy kettőnknek 28,2 euróba került (Zoli annyit spórolt, hogy Gotthárdig nem jött a kaller, így odáig nem kellett jegyet vennie). A vonaton sikerült szóba elegyedni egy idősebb bringással, akinek mondtuk, hogy a Glocknerre megyünk. Ő volt már ott, de csak kocsival. Az időjárásról azt mondta, hogy 7 napból átlag csak 2-szer van jó idő (reménykedtünk, hogy mi pont a két nap egyikén leszünk majd ott)… Emlékezetből akartunk továbbmenni Grazból, csak még előtte térképvásárlást terveztünk be. Egy fazon útbaigazított minket, és a főtéren találtunk is egy nagy könyvesboltot, később észrevettük, hogy egy másik is van egy kicsit arrébb. Mivel a körmendi Shell kútnál 1800 Ft-ért láttunk Ausztria-térképet, Zoli úgy volt vele, hogy egy fasza térkép megér neki max. 8-10 eurót. 7,9-ért sikerült is venni egy háromrészes mappát. Elég jó, mivel nem kell szanaszét hajtogatni egy nagy lepedőt minden kivételkor, így (várhatóan) nem megy hamar széjjel, plusz még részletesebb is volt, mint a többi. Hosszas kóborlás után – miután láthattuk az Eggenberg-kastélyt is (persze ennek távoli látványa bőven kielégítette a 7 napra vonatkozó kulturális igényünket) – egy helyi lakos segítségével megtaláltuk a kiutat. Irány Köflach! Az út ismerős volt már számunkra tavalyról. Semmi extra, de azért pár emelkedő, hogy bemelegedjünk. A Körmendnél kisebb méretű Voitsbergben megálltunk egy atom bringásbolt kirakatánál. Nálunk talán Pesten vannak ilyen méretű „bicikliszalonok”, de itt sokkal profibb választékkal. Köflach után kezdődött a Stubalpén átvezető hágó, itt az út szélén megálltunk kajálni. Épp egy „kellemes” emelkedő mászása közben kapott el minket az eső. Zoli fölvette a dzsekijét, majd az esőnadrágját is, de végül nem indultunk el. Fél óra várakozás után már nyomtuk is tovább a gőzölgő aszfalton. 9-10 km/h sebességgel másztunk fölfelé, többször tartottunk pihenőt. Egy út menti forrásnál megálltunk vizet felvenni, itt egy magyar rendszámú szamarás párral is találkoztunk. A hágó vége már egészen meredek szerpentin volt, lehetett látni fent a kanyargó utat. Csak felértünk az 1551 méter magas Gaberl-hágóra (fotó). Voltak sífelvonók is. A nap és a túra első száguldása következett, Zoli max. sebessége 75 km/h volt. Igazából az olyan lejtők, ahol nem értük el ezt a sebességet, kis túlzással nem is voltak lejtők. Hiába volt a sok cucc (vagy épp ezért?), a gépek nagyon stabilan viselkedtek, a fékeket meg igazán nem sokat kínoztuk. Lefelé néhol szembeszél idegesített bennünket. Nyugat felé durva felhők gyülekeztek, de szerencsére megúsztuk az esőt. Ahogy leértünk a hágóból, mindjárt melegebb idő lett. Egy kurva szép sikátoros falun mentünk végig, majd Judenburgon gyorsan áthajtottunk. Egy benzinkútnál vizet vettünk fel, Zoli vett Isostart is. Innentől már a Mura völgyében nyomultunk fölfelé. Kezdtünk fáradni, meg amúgy is késő volt már. St. Georgen után egy négysávos autóút fölött haladó bicikliútról tértünk le egy sóderes útra, ami az erdőben vezetett. Mindenhol nagyon meredek volt a terep, csak hosszas keresgélés után sikerült elfogadható placcot találni. Ki guruljon kire? Zoli az alvást választotta, de én egy zacskós levessel koronáztam meg a napot. Helyben szedett zsurlóval mosogattam. Hiába, az ősi praktikák! 10 körül szunyáltunk. Éjjel többször szemerkélő esőre ébredtünk.

 

 

 következő