3. nap: V. 21. szombat
Slano – Dubrovnik – [MNE] – Herceg Novi – Kotor – Tivat
Hajnalban a sátorban
hallottam, hogy szemerkél az eső. Reggel tényleg borult volt az ég, nem úgy,
mint az elmúlt 2 napban. 7 óra előtt már úton voltam. A parton itt már csak
bozótos van, így folyamatosan látszik a tenger az útról. Sok
szentjánoskenyérfa van errefelé. Megálltam párszor távcsővel madarászni
(láttam éneklő kucsmás poszátát, bajszos poszátát és kucsmás sármányt is). Trstenóban
nem találtam boltot, viszont a falu után volt néhány cseresznyefa az út
szélén. Itt már érik a cseresznye. Zatonnál egy öböl mélyen benyúlik a
szárazföldbe. Itt végre találtam nyitva egy boltot, majd letelepedtem a
parton reggelizni. Közben a sekély, kristálytiszta vízben sokféle halat
láttam, például: tengerimárnát, rajokban úszó magashátú durbincsot, háromúszójú nyálkáshalat
(fotó), barna korallsügért (fotó). Volt sok kagyló és méretes tengeriuborka, plusz
egy mélybe  beúszó
polipot is láttam! Egyébként sokan horgásztak itt, nyilván nem véletlenül. Ahogy
közeledtem Dubrovnikhoz, kezdett egyre jobban tűzni a Nap. Először csak egy kisebb
sziget tűnt fel a parttól nem messze, majd egy öbölben előtűnt a kompkikötő. Itt egy óriási
luxushajó horgonyzott, mellette még a komp is eltörpült. A másik öböl felett
a látványos Tuđman híd vezet át (fotó). Innen jól rá lehet látni a
kikötőben zajló életre. Itt találkoztam albán rendszámú autókkal is. Az út persze a híd után is keményen emelkedett
tovább, majd egy kilátóponthoz érve már lehetett látni az óvárost. A
szárazföld felől hatalmas várfallal, bástyákkal van körbevéve (fotó).
Rengeteg turista mászkált mindenhol, az utcák tele voltak parkoló autókkal. A
városnézéshez nem volt nagy kedvem ilyen tömegben, amúgy se az én világom a
macskaköves sikátorokban tologatni a biciklit. Elég volt felülről nézelődni,
fotózgatni. Sikerült pl. egy hím kék kövirigót egész közelről lencsevégre
kapnom (fotó). Nem messze van a parttól a teljesen zöld, erdővel borított Lokrum sziget.
Ide, a város és a sziget közötti kis szorosba járnak be a nagy turistahajók
(fotó). Van egy kabinos felvonó is, ami a partról viszi fel az embereket a közeli hegytetőre. Ahogy
tekertem kifelé, volt még több kilátópont is. Kábé 200 méter magasra kellett felmászni, utána kezdett
csak lejteni az út. Több települést elhagyva, egy meredek, sziklás öbölnél karsztforrás torkolata látszott.
Ezután eltávolodott a parttól az út. Čilipinél kezdődik egy hosszú, lapos völgy, itt van
Dubrovnik repülőtere, közvetlenül mellette megy a főút. Dög meleg volt: 33 fok. Egy
érdekes táblánál azért megálltam: „vaddisznóveszély” (fotó). Ezután egy
patakvölgyben megy az út fölfelé jó sokáig, de semmilyen tábla nem jelzi Montenegrót,
vagy hogy hamarosan határátkelő jön. Végül csak felértem a horvát átkelőhöz.
Innen kemény lejtő következett, majd
ezután jött csak a montenegrói határállomás. Itt kisebb sor volt
előttem, még pecsételtek is az útlevélbe. Majd egy újabb gurulással ismét leértem a tengerpartra. Igalo
és Herceg Novi az első városok, teljesen egybeépültek. Bementem egy
boltba. Hát itt jóval olcsóbb minden, mint Horvátországban, mertem venni
nyugodtan egy jégkrémet is. Tovább
haladva elég sűrűn beépített rész következett, egymás után jöttek a
települések, a tengerből nem sokat lehetett látni. Bijela falu után
kezdődik a Verige-szoros. Itt már egészen közel van a Tivati-öböl
másik partja, a legkeskenyebb részen nincs 300 méter se. Kamenari falunál kompjárat közlekedik, aki nem
akar Kotor felé nagyot kerülni, annak ajánlott. Én persze tovább nyomtam. A szoros után újra kitárul a tenger,
balra van a kisebb Risani-öböl, jobbra a nagyobb, háromszög alakú Kotori-öböl.
Szemben pedig Perast látszik a két kis szigetével (fotó). Útszéli
táblák is hirdetik, hogy az egész környék a Világörökség része. A Risani-öböl
partján nem sok élet volt, csak néhány horgászt láttam. Viszont egyre
jobb kilátás nyílt a Kotori-öböl irányába, olyan az egész, mintha
valami norvég fjord lenne (fotó). Egy, a térképen nem is szereplő falu
táblájánál letámasztottam 
a biciklit. Strp: egy település, aminek
4 mássalhangzóból áll a neve, ilyenről se hallottam még eddig (fotó)! Majd egy kisebb emelkedő után
begurultam Risanba. A pálmafákkal szegélyezett korzó jól néz ki (fotó), de valahogy
az egésznek van egy lepukkadt szocreál hangulata (a háttérben szürke betonépületek,
düledező házak, törmelékkupacok). A várost elhagyva láttam egy görög teknőst,
amint éppen átkel az úton. Szerencséje volt, nem jött egy autó sem. Perastnál
egész közelről látszik a két kis sziget a templomokkal. Közben sajnos egyre
jobban befelhősödött az ég, lógott az eső lába. Tekertem, mint a gép, hátha
találok valami fedett helyet. Végül Orahovacnál beálltam egy
buszmegállóba, és vártam vagy 10 percet, szerencsére a nagy zápor már előttem
elvonult. A falu után a térképem szerint van egy kemping, de persze sehol
semmi nem volt. Már megint egy fantomkemping! Dobrota teljesen
egybeépült Kotorral. Itt már nagyobb élet volt, sok turistát láttam.
Mivel itt elég esélytelen vadkempingezni (mindenhol lakott terület vagy
sziklafal van), feltekertem az alagúthoz, és gyorsan átzúztam rajta Tivat
felé. A 1,5 km-es kivilágított alagút után már egészen más, sík a terep. Itt
tudtam volna sátrazni könnyen, de mivel még nem volt túl késő, és Tivatnál is jelölt 2 kempinget
a térképem, tovább tekertem. Végül a város túlsó végén, a kompkikötő előtt tényleg volt egy
autocamp. Vajon az egész öbölben csak ez az egy van? Ez egy kis maszek kemping egy családi ház
kertjében. Előre ki kellett fizetnem a kemény 6 eurót. Sötétedésre éppen sikerült sátrat vernem,
mondjuk, bőven elfértem, mert rajtam kívül más nem volt…
Táv: 139,4 km, szint: 1188 m, nettó idő: 8 óra 11 perc.
 
következő

|